Nederlandse ESP's (E-mail Service Providers), foto door Christina Morillo via Pexels

8 grote Nederlandse ESP’s (E-mail Service Providers) op een rijtje

Op 23 maart j.l. heeft een toezichthouder uit het Duitse Beieren besloten dat ESP (E-mail Service Provider) MailChimp in overtreding is met de GDPR, in Nederland ook wel bekend als de AVG. Het zet de discussie omtrent het gebruik van alle tools die marketeers gebruiken en die servers buiten de Europese Unie hebben staan, op scherp. Dat het pas een maand later echt in de openbaarheid terechtkomt, komt doordat de toezichthouder het vonnis niet heeft gepubliceerd. Een privacy-NGO deed dat wel en lokte daarmee uiteindelijk toch een publicatie van de EU uit.

Het aangeklaagde bedrijf had volgens de toezichthouder moeten controleren of, naast de EU-standaardbepalingen inzake gegevensbescherming, aanvullende “Schrems II” maatregelen nodig zijn voor de overdracht van gegevens. Deze maatregelen zijn volgens de toezichthouder niet getroffen. Volgens hen zijn “er in ieder geval aanwijzingen dat Mailchimp in principe kan worden onderworpen aan gegevenstoegang door Amerikaanse inlichtingendiensten […] en dat de doorgifte daarom alleen kan worden toegestaan ​​door het nemen van dergelijke aanvullende maatregelen (…) indien geschikt) “. Hoewel het hierbij gaat om MailChimp, treft deze uitspraak dus eigenlijk alle tools die Nederlandse marketeers gebruiken en die data verwerken buiten de Europese Unie.

De oplossing: een Nederlandse ESP?

Menno Worst, co-founder van Maileon, gaf tijdens zijn presentatie met De Hypotheker op de Customer Data Conference van Frankwatching op 15 april 2021 ook al te kennen: kijk ook eens naar E-mail Service Providers binnen de Europese Unie. Of beter nog: ga eens op zoek naar een goede Nederlandse ESP. Daarom ben ik voor dit artikel eens in de wereld van de Nederlandse ESP ’s gedoken en heb ik er zeven voor je geselecteerd.

CanoplyDeploy

CanoplyDeploy ken je misschien eerder onder zijn vorige naam: Clang. Deze Nederlandse ESP is volgens moederbedrijf TeamIGT (voorheen e-Village) een baanbrekend marketing automation platform voor perfecte omnichannel klantervaringen via e-mail, mobile app, sms, landingspagina’s, social media, print en meer. Kosten worden op de website niet getoond noch wordt duidelijk gemaakt waar de data verwerkt wordt. Met een hoofdkantoor in Utrecht valt daar ongetwijfeld wel over te praten.

Spotler

Spotler is gevestigd in mijn home town Zoetermeer. Meer ‘vanuit de polder’ kun je het niet hebben. Spotler is voor e-mailmarketeers overigens naast een Nederlandse ESP ook een goede bron van inspiratie en kennis. Ze delen van in hun whitepapers interessante kennis met kekke vormgeving. De maandelijkse kosten voor het platform verschillen tussen €129 en €339, exclusief de kosten voor het versturen van de e-mails en eventuele kosten voor koppelingen (die variëren tussen de €20 en €100 per maand). De kosten voor het versturen van e-mails worden berekend op basis van het aantal verzonden e-mails.

Selligent

Selligent is – in alle eerlijkheid – geen Nederlandse ESP. Het van oorsprong Belgische platform maakt sinds vorig jaar deel uit van CM Group met daarin bijvoorbeeld CampaignMonitor en LiveClicker. Nederlandstalig – Nederlands genoeg toch? Selligent Marketing Cloud is een geïntegreerd en AI-aangestuurd omnichannel platform voor marketingautomatisering. Het is daarmee veel meer dan alleen een E-mail Service Provider. Door de uitgebreide functionaliteiten wordt Selligent ook wel als een dure partij gezien. Een concreet kostenplaatje gaat op aanvraag.

Maileon

Maileon is een creatie van eerder genoemde Menno Worst en medeoprichter Bjorn van Breemen. Het is gebouwd door het Duitse Xqueue en in 2015 gelanceerd. Maileon is een modulaire applicatie dat gebruikt wordt door 3.000+ accounts in 8 landen. Maileon geeft geen indicatie over de kosten, maar deze zijn wel via de website op te vragen.

Copernica

E-mail Service Provider Copernica heeft naar eigen zeggen de meest uitgebreide e-mailtoolkit die je kunt vinden en die is ontwikkeld voor marketeers. Copernica is één van de weinige Nederlandse ESP’s die open is over de kosten. Op een uitgebreide tarieven-pagina heeft Copernica alle kosten op een rijtje gezet.

Spike (door MeasureMail)

Spike is een Nederlandse ESP die door Measuremail is ontwikkeld. Het is een marketing automation platform, dat helpt om doelen te realiseren op een gebruiksvriendelijke manier. Geen poespas, maar naar eigen zeggen gewoon een marketing automation platform dat doet wat het met doen. Naast een ‘je bent al online vanaf €500 per maand’ toezegging zijn er op de website van Spike verder geen tarieven te vinden.

Tripolis

Tripolis is een marketing automation specialist die unieke, gepersonaliseerde, relevante communicatie kan verzorgen voor organisaties die het platform gebruiken. Ze mogen onder andere de Rijksoverheid tot één van hun klanten rekenen. De kosten van Tripolis

Webpower

Marketing automation is al 20 jaar de passie van Webpower en ze helpen jou daarom graag om jouw dialoog relevant(er) te maken. Je start met een strategische kick-off, waarna je toewerkt naar een steeds betere inzet van je e-mailkanaal. Het merendeel van de klanten van Webpower betaalt tussen de € 299 en € 799 per maand. Onlangs is Webpower onderdeel geworden van Tripolis. Of daarmee ook dat systemen samengevoegd gaan worden is niet duidelijk.

Nederlandse ESP bonus: FlexMail

Oké, nog een Belgische dan. FlexMail is een Belgische email software die ook geheel Nederlandstalig wordt aangeboden. Je contacten worden in één centrale database opgeslagen en je kunt je e-mails met een eenvoudige drag-and-drop bouwen. Het berekenen van de maandelijkse kosten is net zo eenvoudig – via de speciale tarievenpagina kun je zien dat je voor het e-mailen van 100.000 mensen tussen de €441 en €1.058 per maand kwijt bent op basis van 12-maandenfacturatie.

Waar let je op bij het kiezen van een Nederlandse ESP?

Dat is lastig te zeggen. Het maken van een keuze voor een Nederlandse ESP is volledig afhankelijk van je wensen- en eisenpakket. En dat verschilt enorm per organisatie en per marketeer. Maak daarom een goede analyse van de wensen van de stakeholders en houd hierbij ook rekening met toekomstige scenario’s waarin je misschien meer gebruik wilt maken van personaliseren, segmentatie of machine learning. In de tussentijd je verdiepen in alle basics voor de e-mailmarketeer van nu? Zoek niet verder – ik heb hier alle basics voor de e-mailmarketeer van nu voor je op een rijtje gezet.

En de uitspraak over het gebruik van MailChimp? Daarover kun je jezelf het beste blijven informeren via DDMA. Zij houden je daar goed op de hoogte over alle ontwikkelingen rondom datadoorgifte naar de VS.

Wil je me na het lezen van dit artikel laten weten of je het nuttig vond? Stuur me een berichtje via @briansandifort (Twitter, Instagram of Facebook) of mail mij! Ook aanvullingen op dit artikel zijn zeer welkom!

    Headerfoto door Christina Morillo via Pexels